Brandend Maagzuur

Brandend maagzuur

 

Als de maaginhoud terugstroom in de slokdarm dan kan er brandend maagzuur ontstaan. Dit terugstromen wordt ook wel reflux genoemd.

Als het terugstromen van de zure inhoud van de maag regelmatig gebeurt, kan de slokdarm zelfs ook beschadigd raken.

De slokdarm is namelijk niet bestand tegen het maagzuur wat zich in de maagsappen bevindt.

De maag heeft een beschermende slijmvlieslaag om zich te beschermen tegen dit maagzuur. De slokdarm heeft deze beschermende laag niet.

Symptomen en klachten brandend maagzuur

 

Per persoon kunnen de klachten van branden maagzuur verschillen. Veel mensen hebben vooral ’s nachts last van brandend maagzuur omdat de positie van de maag en de slokdarm doordat je ligt anders zijn. Hierdoor is de kans dat de maaginhoud de slokdarm weer ingaat groter.

 

Vaak gehoorde klachten bij brandend maagzuur:

 

•Branderig en pijnlijk gevoel achter het borstbeen

 

•Rauwe keel en geregeld moeten hoesten, doordat het maagzuur vaak langs de keel is gegaan. Bijkomende klacht is heesheid

 

•Oprispingen

 

•Opboeren

 

Slecht gebit (het maagzuur tast het gebit aan)

 

Oorzaken van brandend maagzuur

 

Er zijn verschillende oorzaken van brandend maagzuur bekend:

 

•Roken stimuleert brandend maagzuur

 

•Zwangerschap. De groeiende baby zorgt ervoor dat de maag steeds meer wordt weggedrukt. Dit veroorzaakt brandend maagzuur.

 

•Overgewicht. Ook bij overgewicht is er druk op de maag waardoor er makkelijker brandend maagzuur ontstaat.

 

•Verstopping. Als je last van verstopping hebt kan de druk in de maag ook hoger zijn dan normaal. Dit verhoogt de kans op brandend maagzuur.

 

•Luie maag. Een luie maag verteert het voedsel heel langzaam, waardoor er meer kans is dat er zure oprispingen komen.

 

•Breuk van het middenrif. In het middenrif zit een opening waar de slokdarm doorheen gaat. Het sluitspiertje tussen slokdarm en maag ligt ter hoogte van het middenrif. Bij een middenrifsbreuk is de opening in het middenrif te groot. Een deel van de maag komt dan in de borstholte te liggen. Dit heeft tot gevolg dat het sluitspiertje niet goed meer werkt en open gaat staan, met brandend maagzuur tot gevolg.

 

•Ouderdom. Het sluitspiertje kan bij ouderdom wat slapper worden

 

•Bepaalde voedingsmiddelen zoals chocola, pepermunt en alcohol stimuleren brandend maagzuur

 

Wat helpt tegen brandend maagzuur?

 

Wat te doen tegen maagzuur? De volgende brandend maagzuur tips zullen je helpen de klachten van brandend maagzuur te verminderen:

 

Groter kussen gebruiken tijdens het slapen. Omdat veel mensen vooral last hebben tijdens het slapen, is het noodzaak om je lichaamspositie meer rechtop te krijgen tijdens het slapen. Je zult zien dat de klachten van brandend maagzuur afnemen.

 

Eet kleinere porties tijdens de maaltijden. Liever 5 keer per dag een kleine maaltijd dan 3 keer per dag een hele grote portie

 

Geen water drinken tijdens het eten.Veel water drinken gedurende de dag is heel goed. Echter, veel water drinken tijdens de maaltijd zorgt ervoor dat het volume van je maag toeneemt met brandend maagzuur als gevolg.

 

Niet te snel eten en goed kauwen. Neem tijdens de maaltijd genoeg tijd om te eten en zorg dat je alles goed kauwt. Liever overdreven lang kauwen dan happen en meteen doorslikken.

 

Uitbuiken na het eten. Neem na de maaltijd de tijd om je eten te verteren. Na het eten dus even rustig aan doen en niet teveel gaan bewegen of voorover buigen.

 

30 minuten lichaamsbeweging per dag. Als je per dag voldoende beweegt zorgt dit voor een gezonde spijsvertering. Een gezonde spijsvertering vermindert de kans op zure oprispingen.

Stoppen met roken, alcohol, frisdrank. Als je deze 3 ongezonde gewoontes afleert zul je zien dat je van het brandende maagzuur afkomt.

 

Begin met afvallen. Als je weet dat je wat overgewicht hebt kan dit makkelijk een oorzaak zijn van het steeds terugkerende brandende maagzuur. Start dus vandaag nog met afvallen.

 

Brandend maagzuur tips uit grootmoeders tijd:

 

•Drink rauw aardappelsap

 

•Verse blaadjes basilicum eten

 

•Eet een augurk

 

•Eet een paar stukjes verse ananas

 

•Eet Amsterdamse uitjes

 

•Neem een eetlepel havermout

 

EXPLAINED4U

 

Contact: info@explained4u.nl

 

Copyright 2013-2016