Cambridge Dieet

Cambridge dieet

 

Cambridge dieet is een manier van afvallen die al vele jaren populair is in de wereld. Deze wijze van afvallen werd in de jaren 70 ontwikkeld door voedingswetenschapper dr. Alan Howard aan de Cambridge universiteit in Engeland. Het Cambridge dieet is geschikt voor mensen die snel, veilig en gemakkelijk willen afvallen. Er zijn steeds meer mensen die een geweldig resultaat behalen met het Cambridge dieet.

Het Cambridge dieet kent vier stadia die samen leiden tot succesvol afvallen. Deze stadia zijn:

 

  • Voorbereiding

 

  • Afvallen

 

  • Afbouwen

 

  • Gewichtsbeheersing

 

Voor wie is het Cambridge dieet geschikt?

 

Het volgen van het Cambridge dieet is erg eenvoudig: je hoeft geen calorieën te tellen. Verscheidene voedzame en caloriearme dranken en soepen vervangen je normale voedsel. Elke drank of elke portie soep uit het Cambridge dieet levert 153 of 154 calorieën.

 

Om de overgang naar een fitte en gezonde leefwijze zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen, is het Cambridge dieet alleen te verkrijgen bij speciaal opgeleide Cambridge consulenten. Afvallen is voor veel mensen een enorm gevoelige zaak.

 

Omdat de consulent persoonlijk ervaring heeft opgedaan met het dieet, kan hij of zij zich goed inleven in jouw situatie. En kan de consulent(e) je ondersteunen en aanmoedigen op moeilijke momenten tijdens het afvallen.

 

Blijf op gewicht met het Cambridge dieet

 

Heb je na het afvallen eenmaal je ideale gewicht bereikt, dan kan het Cambridge Health Plan je helpen om op dit gewicht te blijven. De folder “Je Gewicht in Evenwicht”, die je krijgt van je consulent, geeft alle informatie over het Cambridge programma tijdens het afbouwstadium. Het speciale afbouwprogramma is de enige manier om van het Cambridge dieet weer naar normaal voedsel over te stappen. Verder staat de folder vol met raad en informatie over voeding die je helpt om op dit gewicht te blijven na de fase van afvallen.

 

Het Cambridge dieet werkt met hoogwaardige eiwitten en is vetarm. Drie porties zorgen voor alle vitamines, mineralen, voedingsstoffen en sporenelementen die je lichaam per dag nodig heeft. Het dieet vervangt dus al je normale voedsel.

 

Elke maaltijd van het dieet bevat 153 of 154 calorieën. Dit zeer lage calorieniveau leidt ertoe dat u snel zult afvallen en dus zo snel mogelijk je ideale gewicht zult bereiken.

 

Laag percentage koolhydraten bij het Cambridge dieet

 

De succesfactor van het Cambridge dieet is het lage percentage koolhydraten. Het lichaam slaat energie in twee verschillende vormen op: als vet en als koolhydraten. Het vet wil je natuurlijk voorgoed kwijtraken als je op dieet gaat. Maar het lichaam zal eerst de opgeslagen koolhydraten opmaken. Wanneer die volledig zijn opgebruikt, spreekt het lichaam de vetvoorraad aan. De kleinere hoeveelheden koolhydraten in het Cambridge dieet worden snel door het lichaam als energie opgebruikt. Omdat die niet voldoende is om alle benodigde energie te leveren, wordt het lichaam allereerst gedwongen alle opgeslagen koolhydraten op te gaan maken.

Na plusminus 3 dagen Cambridge dieet, is deze koolhydratenvoorraad op en zal het lichaam moeten overgaan op het gebruik van de andere energievoorraad: het overtollige vet.

In deze fase begint het afvallen. De toestand waarin het overtollige vet wordt verbrand, heeft tot gevolg dat je een voldaan gevoel hebt en je veel minder vaak honger hebt.

Het gebrek aan honger maakt het weer eenvoudiger om de tussendoortjes te laten staan. Ook geeft het je het gevoel de situatie in de hand te hebben. Dit gevoel, samen met het al bereikte gewichtsverlies, maken het eenvoudiger voor je om met het dieet en het afvallen door te gaan.

 

Cambridge dieet, de voordelen:

 

  • Het is een eenvoudige en snelle manier van afvallen

 

  • Je hoeft geen calorieën te tellen of eten klaar te maken volgens recepten

 

Cambridge dieet, de nadelen:

 

  • Korte termijn resultaat, dus werkt niet op lange termijn

 

  • Veel te weinig calorieën

 

  • Men krijgt te weinig essentiële voedingstoffen binnen

 

  • Je bent futloos gedurende een groot deel van de dag. Je bent uitgeput, omdat je niet voldoende energie hebt binnengekregen via je voeding.

 

  • Gevolg: jo-jo effect