Dash Dieet

Dash dieet

 

Het DASH dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension ) is eigenlijk een voedingspatroon aanbevolen door Amerikaanse cardiologen ter voorkoming van hypertensie oftewel een hoge bloeddruk.

Tijdens het DASH dieet wordt aangeraden om veel fruit, groenten , volle granen,vetarme zuivelproducten , vis , gevogelte , noten en bonen te eten. Toen het effect van het eetpatroon van het DASH dieet op de bloeddruk werd aangetoond merkte men ook dat de mensen tegelijkertijd ook afvielen. Sindsdien word het DASH dieet in de Amerikaanse pers lovend ontvangen. Het DASH dieet wordt ook wel eens het meest effectieve dieet ter wereld genoemd.

 

Toen het effect van het eetpatroon van het DASH dieet op de bloeddruk werd aangetoond merkte men ook dat de mensen tegelijkertijd ook afvielen. Sindsdien word het DASH dieet in de Amerikaanse pers lovend ontvangen. Het DASH dieet wordt ook wel eens het meest effectieve dieet ter wereld genoemd.

 

Afvallen met het DASH dieet

 

Als je het DASH dieet gebruikt gewicht te verliezen is er een grote kans op een behoorlijk gewichtsverlies in de eerste 4 weken. Vervolgens komt men in een fase waarin het ietsje minder snel gaat. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat het lichaam zich instelt op het voedingspatroon.

 

Het is om die reden dan ook de bedoeling om zo afwisselend mogelijk te eten en veel variatie aan te brengen in het dagelijkse menu. De eerste 2 weken moet men ook echt heel streng voor zichzelf zijn en zich heel goed aan het dieet houden. Na 2 weken is het best toegestaan een keer wat extras te nemen

Het is overigens wel belangrijk dat er tijdens het DASH dieet goed aan beweging wordt gedaan. Het is een feit dat met beweging afvallen ook sneller gaat en men voelt zich energieker.

 

Wie zou er kunnen beginnen met het DASH dieet?

 

Het DASH dieet is geschikt voor:

 

  • Mensen met een hoge bloeddruk

 

  • Mensen met diabetes

 

  • Mensen die kampen met nierproblemen

 

  • Volwassen mensen boven de 50 jaar

 

 

Voor hele jonge kinderen is het Dash dieet eigenlijk niet geschikt.

Wat mag je niet eten tijdens het DASH dieet?

 

Er zijn maar weinig mensen die het volgen van een dieet leuk vinden. Het Dash dieet draait de zaken ook eigenlijk om. Er wordt meer de nadruk gelegd op zaken die wel gegeten mogen worden dan dat er nadruk wordt gelegd op zaken die niet gegeten mogen worden.

 

Volkoren graanproducten, melkproducten, gevogelte, vis, groente, fruit en noten worden allemaal geadviseerd om je bloeddruk te verlagen.

Hiermee kun je uitermate makkelijk een gevarieerd menu op tafel zetten zonder dat je het idee hebt dat je er veel voor moet laten.

 

Het eten van rood vlees en zout moet flink geminderd worden.

 

In zout zit natrium wat niet goed is voor je nieren en je bloeddruk.

Ook alcohol staat bij het DASH dieet in de lijst van zaken die beter niet genuttigd kunnen worden.

 

Dit geldt ook voor vetstoffen, frisdranken, zoetigheden en sauzen.

Als men zich hier in grote lijnen aan houdt zal men zien dat het Dash dieet op deze manier binnen twee weken een lagere bloeddruk veroorzaakt. Het Dash dieet zal zorgen voor een algehele betere gezondheid.

 

EXPLAINED4U

 

Contact: info@explained4u.nl

 

Copyright 2013-2017