Dukan Dieet

Dukan dieet

 

Het Dukan dieet is volledig gebaseerd op een vier-stappen-plan.

Tijdens deze 4 fases moeten gewichtsverlies en een stabiel gewicht bereikt worden. Het Dukan dieet is erg in trek omdat stappenplan zeer duidelijk is. Het is een effectief dieet en je kunt tijdens het dieet gewoon normaal blijven eten.

 

Voordelen van het Dukan dieet

 

  • Men heeft geen hongergevoel

 

  • Men kan blijven genieten van lekker eten

 

  • Afvallen gaat in een geleidelijk tempo

 

  • In het begin haalt men snel resultaat. Hierdoor neemt de motivatie toe.

 

  • Er hoeven geen calorieën geteld te worden of voeding worden afgewogen.

 

Nadelen van het Dukan dieet

 

  • Tijdens de eerst fase van het Dukan dieet is het niet mogelijk om alle mineralen en vitamines uit de voeding te halen. Fruit en groente is in deze fase verboden. Extra voedingssupplementen zijn dus noodzakelijk.

 

  • Tijdens de eerste twee fases van het Dukan dieet eet je vooral voedsel dat eiwitrijk is. Door deze beperking mis je andere belangrijke voedingsstoffen waardoor men zich moe en lusteloos kan voelen.

 

  • Het eetpatroon is in elke fase van het Dukan dieet zeer onregelmatig, ook in de volhardingsfase.

 

Sporten en bewegen tijdens het Dukan Dieet

 

Dokter Pierre Dukan zegt dat het niet aan te raden is tijdens de eerste fasen van het Dukan dieet fanatiek te gaan sporten. Zeker in fase 1 kan men zich door de veranderingen in de stofwisseling wat slapjes voelen en hoofdpijn ervaren. Een slechte adem komt ook regelmatig voor. Bewegen en sporten doet men weer vanaf fase 2 en 3 maar met mate. Langzaam weer opbouwen is het advies

 

Conclusie

 

Mensen die het Dukan dieet volgen, merken dat ze in korte tijd veel afvallen. Het Dukan dieet is alleen op lange termijn blijvend succesvol als alle vier de fasen volgens de richtlijnen worden doorlopen.

Het Dukan dieet behoort tot de categorie proteïnediëten. Het Dukan dieet raadt een aantal proteïnerijke voedingsmiddelen (zoals vette vis, garnalen, zalm en mager vlees) aan die onbeperkt gegeten mogen worden. Dit is de reden waarom het hongergevoel achterwege blijft. In iedere fase worden tevens gezonde vezels voorgeschreven, omdat het natuurlijk slecht is alleen maar proteïnerijk voedsel te eten.

 

Het Dukan dieet druist in tegen de gangbare regels voor gezond eten. Eet minder vlees, eet meer vezels en eet meer groenten. Door de grote hoeveelheid eiwitten zul je sneller vet verbranden.

Aangezien het lichaam minder vezels binnen krijgt kan het Dukan dieet wel een onregelmatige stoelgang veroorzaken.

 

Aanvalsfase

 

Als je tot 5 kilo wilt verliezen duurt deze fase rond de 3 dagen, wat kan uitbreiden tot maximaal 10 dagen indien je 10 kilo of meer wilt afvallen.

Tijdens deze fase eet je uitsluitend mager vlees, vis, zeevruchten, gevogelte en magere zuivelproducten. Van deze voedingsproducten mag eten zoveel als je wilt. Verder mag je 1 glas light-drank per dag drinken, geen suikers en vetten. Verder drink je minimaal anderhalve liter water. Het is in deze fase van het Dukan dieet niet toegestaan varkens en lamsvlees te eten.

 

Cruise- of Doorloopfase

 

Deze fase moet je net zo lang vol houden tot je op je streefgewicht bent. In deze fase van het Dukan dieet mag je dezelfde voedingsproducten als in de aanvalsfase aangevuld met groenten die arm zijn aan zetmeel. Dit betekent geen aardappelen, maïs of peulvruchten maar bijvoorbeeld wel sojaproducten zoals tofu. De dagelijkse gerechten dien je zo veel mogelijk vetarm of met een heel klein beetje olijfolie te bereiden.

Om ruim voldoende calorieën binnen te krijgen om geen hongergevoel te hebben is het aan te raden om de porties vlees en vis ruim te houden.

Ook in deze fase van het Dukan dieet hoor je minimaal anderhalve liter water per dag te drinken.

In de cruisefase van het Dukan dieet vinden we ook de zogeheten ‘wisseldagen’. Voor een sneller resultaat wordt dan bv. een dag waarop men alleen maar eiwitrijk voedsel eet afgewisseld met een dag waarop men alleen groenten eet.

De ene dag eet je dan slechts maar producten uit fase 1 en de andere dag laat je het alleen bij groentes.

 

Stabilisatiefase

 

Na de tweede fase moet het lichaam weer tot rust worden gebracht in de Stabilisatiefase. Deze fase van het Dukan dieet duurt 10 dagen voor elke kilo die je in de eerste twee fasen bent afgevallen.

Dat is dus 1 maand voor elke 3 kilo die je afgevallen bent. In deze fase van het Dukan dieet mag men weer koolhydraten toevoegen aan het dieet met dagelijks 2 boterhammen. Men mag weer wat vettere kaas en weer wat fruit eten. Voor het avondeten mag er weer volkoren pastaproducten en gekookte aardappelen gegeten worden. Ook mag je twee dagen per week weer met mate voedingsmiddelen tot je nemen die je eerder in het dieet niet mocht. Ook nu weer gewoon anderhalve liter water per dag drinken.

 

Volhardingsfase

 

Als allerlaatste in het Dukan dieet is er de Volhardingsfase en dit betekent dat er geprobeerd gaat worden om op het bereikte gewicht te blijven. Het Dukan dieet schrijft hier 1 dag per week een eiwitrijk dieet voor, de producten uit de aanvalsfase dus. Het drinken van anderhalve liter water per dag is nog steeds van belang.

 

EXPLAINED4U

 

Contact: info@explained4u.nl

 

Copyright 2013-2017