Eiwitdieet

Eiwitdieet, dieet schema

Een eiwitdieet is heel makkelijk: je hoeft niets te tellen of te wegen. Je weet bij een eiwitdieet precies wat je wel en niet mag eten. Je zult gaandeweg merken dat je niet alleen makkelijk en snel afvalt, maar dat je tegelijkertijd nieuwe en gezonde voedingsgewoontes aanleert. Wat gebeurt er precies bij een eiwitdieet?

Als je gewicht wilt verliezen met een eiwitdieet, treedt het zogenaamde ketoseproces in werking. Dit betekent dat bij gebrek aan koolhydraten, je lichaam het eigen vet zal verbranden om de hersenen toch van brandstof te kunnen voorzien. Hersenen werken nl. alleen op glucose. Verder zorgt voldoende eiwitinname ervoor dat je niet je spieren gaat afbreken. Daarom is een eiwitdieet ook erg populair bij mensen (sporters) die spiermassa willen opbouwen.

 

Snel afvallen met een eiwitdieet, hoe doe je dat?

 

Afvallen met een eiwitdieet (ook wel proteïnedieet genoemd) gaat in 4 stappen:

 

  • Tijdens fase 1 van een eiwitdieet val je zeer snel af (50% tot 60% van het totale gewichtsverlies) en eet alleen speciale eiwitproducten (bijvoorbeeld Sanaslank) met verse groenten.
  • In fase 2 van een eiwitdieet eet je speciale eiwitproducten en verse groenten en 1x per dag vlees, vis of een vegetarisch product. Tot maximaal 1200 kcal per dag, bestaande uit minimaal 70 gram eiwitten en maximaal 50 gram koolhydraten.

 

  • In fase 3 van een eiwitdieet ga je langzaam weer koolhydraten eten in combinatie met speciale eiwitproducten. Het kan zijn dat je nog een beetje afvalt, maar meestal blijf je op gewicht.

 

  • In fase 4 van een eiwitdieet ga je weer normaal eten om op gewicht te blijven.

 

De voordelen van een eiwitdieet

 

Het is een eenvoudige methode. Het snelle gewichtsverlies motiveert je om door te zetten. Je valt gezond en gemakkelijk af. Meestal vallen mannen iets sneller af dan vrouwen. Dat heeft voornamelijk te maken met hormonen en is heel normaal.

 

Waar moet je op letten bij een eiwitdieet?

 

Het ketoseproces, zoals hierboven genoemd heeft echter wel nadelen en is slechts een uitvlucht voor het lichaam om de hersenen toch van energie te voorzien. Je valt wel snel af. Een gewichtsverlies van 5 kilo per week is haalbaar met een eiwitdieet.

 

Maar het is ook niet de bedoeling dat je een eiwitdieet langer volgt dan zeven dagen! Als een week afvallen onvoldoende resultaat oplevert naar je zin, eet dan eerst weer normaal gedurende 1 a 2 weken, voordat je opnieuw begint met een eiwitdieet. Een eiwitdieet bevat bijna geen vetten en koolhydraten. Tijdens het eiwitdieet krijg je gemiddeld 500-700 calorieën per dag binnen.

 

Voel je fit en opgewekt tijdens een eiwitdieet

 

Tijdens het volgen van een eiwitdieet zal je geen gevoel van honger hebben. De gewijzigde aanvoer van suikers en vetten veranderen je stofwisseling 48 uur nadat je bent begonnen met een eiwitdieet. Je opgebouwde energie is na ongeveer 48 uur helemaal opgebruikt. Vervolgens worden de vetreserves van je lichaam aangesproken en ketonen worden aangemaakt om je lichaam toch van energie te voorzien.

 

De eiwitten die je tijdens het dieet opneemt, zorgen voor een vol en verzadigd gevoel. Natuurlijk heb je af en toe zin in iets lekkers, maar echt honger zul je niet meer hebben. Eet je toch iets wat niet binnen het eiwitdieet valt, dan zal het wel steeds moeilijker zijn om vol te houden. Probeer jezelf dus te beheersen. Als je consequent bent zal je merken dat je geen hongergevoel meer krijgt.

 

De eiwitten zorgen er voor dat je geen noodzakelijk vet verliest rond bv. je spieren, hart, huid of organen. Het meeste vet verlies je vooral rond je buik. Andere diëten tasten wel het noodzakelijke vet rond je organen, huid, hart en spieren aan. Het eiwitdieet heeft dus een zichtbaar positief resultaat voor je figuur. Een ander voordeel ten opzichte van andere diëten is dat eiwitten er voor zorgen dat de huid strak blijft. Je figuur corrigeert zichzelf; wat wil je nog meer!

Aanvullingen op een eiwitdieet

 

Al met al is een eiwitdieet dus erg goed te volgen. Welk eiwitdieet je dan ook gaat volgen.

Hieronder nog een paar extra tips om het effect van een eiwitdieet tijdens het volgen van het dieet nog groter te laten zijn.

 

  • Salades en dergelijke niet aanmaken met olie maar bijvoorbeeld met een light dressing

 

  • Koffie en thee (zonder melk en suiker, wel zoetstof) zijn naar eigen gewenste hoeveelheid toegestaan

 

  • Zorg ervoor dat je minimaal 2 liter vocht (water) per dag binnen krijgt tijdens het volgen van een eiwitdieet

 

  • Gebruik tijdens het eiwitdieet geen boter of olie

 

  • Alcohol is tijdens het eiwitdieet niet toegestaan

 

  • Lunch en avondmaaltijd kun je gerust verwisselen; dat maakt verder niet uit

Voorbeeld eiwitdieet schema

 

Hierbij een voorbeeld van een menu op basis van een gewoon eiwitdieet. Zo kun je zien wat je per dag ongeveer mag eten. Het ontbijt is voor iedere dag hetzelfde.

Als er geen hoeveelheden genoemd staan mag je deze zelf bepalen. De eieren mag je klaarmaken zoals je ze zelf het lekkerst vindt. Denk er wel aan dat je geen boter gebruikt!

 

Hierbij een voorbeeld van een menu op basis van het eiwitdieet. Zo kun je zien wat je per dag mag eten. Het ontbijt is voor iedere dag hetzelfde.

Als er geen hoeveelheden genoemd staan mag je deze zelf bepalen. De eieren mag je klaarmaken zoals je ze zelf het lekkerst vindt. Denk er wel aan dat je geen boter gebruikt!

 

 

Elke ochtend:

Grapefruit, 1 of 2 eieren (neem de eerste dag 3 eieren)

Koffie en/of thee

 

Maandag:

Middag: 3 eieren, tomaat koffie en/of thee

Avond: 3 eieren, gemengde salade, 1 knäckebröd, koffie en/of thee

 

Dinsdag:

Middag: 1 of 2 eieren, tomaten, koffie en/of thee

Avond: steak, gemengde salade, selderij, spinazie, komkommer, koffie en/of thee

 

Woensdag:

Middag: 1 of 2 eieren, tomaten, spinazie, koffie en/of thee

Avond: 2 lamsboutjes of 1 steak

 

Donderdag:

Middag: gemengde salade, grapefruit, koffie en/of thee

Avond: eieren, magere kwark, spinazie, knäckebröd, koffie en/of thee

 

Vrijdag:

Middag: eieren, spinazie, koffie en/of thee

Avond: vis, gemengde salade, knäckebröd, koffie en/of thee

 

Zaterdag:

Middag: vruchtensalade

Avond: steak, tomaten, selderij, komkommer, koffie en/of thee

 

Zondag:

Middag: koude kip (gegrild), tomaten, grapefruit

Avond: groentesoep, kip, tomaten, komkommer, gekookte kool, selderij, grapefruit, koffie en/of thee

 

Veel succes met afvallen!!