Hielspoor

Hielspoor, symptomen, behandeling en oefeningen

 

Hielspoor is een aandoening onder het hielbeen door een botachtige knobbel. Deze knobbel bevindt zich op de plaats van de aanhechting van de pees. De knobbel is een verkalking van de pees aan het hielbeen.

De medische term voor hielspoor is spina calcaneï. Bij ongeveer 75% onder volwassenen is sprake van deze aandoening. Dat wil niet zeggen dat bij al deze mensen hielspoor tot pijnklachten leidt. Er is echter een percentage mensen waar hielspoor wel degelijk leidt tot hevige, aanhoudende pijn. Deze pijnklachten wordt wetenschappelijk aangeduid met ‘Fásciïtis Plantaris’. De pijn ontstaat door een ontsteking aan de pees.

 

Deze ontsteking wordt niet door bacteriën veroorzaakt, maar door overbelasting van peesplaat of vezelband. De felle pijn wordt vooral onder de hiel ervaren.

 

Hielspoor door overbelasting

 

De ontsteking van de peesplaat of vezelband onder de voet komt doordat er teveel spanning staat op de aanhechting onder de voet. Hierdoor raakt het weefsel geïrriteerd en kan zelfs ontsteken. Doordat het lichaam deze irritatie of ontsteking zal proberen te bestrijden, ontstaat na enige tijd kalkvorming met hielspoor tot gevolg.

 

De overbelasting wat hielspoor tot gevolg kan hebben kan komen door:

 

  • Overgewicht

 

  • Dragen van te strakke of slecht steun gevende schoenen

 

  • Sporten, zoals hardlopen, (bergop) wandelen of hoogspringen

  • Afwijkende voeten (platvoeten, steile zolen of holle voeten)

 

  • Korte kuitspier

 

  • Veel en te lang staan of zitten (met name hurken)

 

  • Hielkussenatrofie (te weinig dempend vetweefsel onder hiel: komt vooral bij ouderen voor)

 

Hielspoor symptomen

 

Hielspoor herken je aan de volgende kenmerken:

 

  • Pijn onder de hiel (vooral ’s ochtends)

 

  • Stijf of gespannen aanvoelen van de peesplaat

 

  • Pijn onder de voet na (langdurig) stilzitten of stilstaan

 

  • Pijn bij lopen (zeker bij het opstarten, na een beetje opwarmen neemt de pijn meestal af)

 

  • Hielpijn als gevolg van krampachtige houding van de voet (bv. bij autorijden)

 

Het kan voorkomen dat de pijn verder uitstraalt de rest van onderzijde van de voet. De pijn bij hielspoor kan per dag verschillen in heftigheid. Ga bij een vermoeden van hielspoor (bv. op basis van bovengenoemde symptomen) zo snel mogelijk naar een arts. Hoe langer de klachten aanhouden, hoe langer het duurt voordat hielspoor genezen is.

 

Hielspoor behandeling

 

Wat kun je zelf doen aan hielspoor? Er zijn een aantal maatregelen die, vooral bij hielspoor in het beginstadium, verlichting kunnen bieden.

 

  • Gebruik goede inlegzolen in je schoenen

 

  • Let op je houding

 

  • Probeer de nodige kilo’s kwijt te raken bij overgewicht

 

Ook zijn er goede rekoefeningen voor de pijnlijke voet en versterk je spieren door krachttraining.

Blijven de klachten, dan is een bezoek aan een podotherapeut aan te raden. Hij/zij kan steunzolen op maat maken op basis van de vorm en houding van jouw voeten. Ook fysiotherapie kan soelaas bieden.

 

Soms kan ook het intapen van de voet verlichting geven of je arts kan een injectie met cortisosteroïden geven. Zelfs een operatie behoort tot de mogelijkheden. Hier bestaat de kans op complicaties, waardoor een operatie steeds minder als oplossing gebruikt wordt.

 

Enkele voorbeelden van hielspoor oefeningen

 

Het versterken van de spieren in kuiten en voeten kan de behandeling van hielspoor / hielpijn ten goede komen. Sporters hebben niet vanzelfsprekend sterke kuitspieren.

 

Relatief vaak blijken sporters zelfs slappe of te eenzijdig getrainde kuiten te hebben. Door het versterken van de kuitspieren kunnen deze de overbelasting van de pees beter opvangen. Pas wel op dat door deze krachtoefeningen niet weer overbelasting ontstaat. Luister naar de signalen van je lichaam om meer problemen te voorkomen.

 

Hielspoor oefening 1

Trek met je tenen een handdoek die op de grond ligt, naar je toe. Je kunt de handdoek eventueel verzwaren met gewichtjes. Je kunt ook kleine voorwerpen van de grond oprapen met je tenen.

 

Hielspoor oefening 2

Een goede oefening voor de kuitspieren: ga met je tenen op de rand van een traptrede staan en laat je hakken omlaag zakken. Druk jezelf vervolgens weer omhoog zodat je op de tenen staat. Je kunt dit ook op 1 been doen om het wat zwaarder te maken. Natuurlijk kun je ook bij een sportschool terecht waar apparaten ter beschikking staan om je kuit te versterken.

 

EXPLAINED4U

 

Contact: info@explained4u.nl

 

Copyright 2013-2016