Hyperventilatie

Hyperventilatie - Hyperventileren

 

Versnelde ademhaling, dat is wat hyperventilatie betekent. Als je volwassen bent haal je ongeveer 10 keer per minuut adem.

Als je meer dan 20 keer per minuut ademt spreken we van hyperventilatie. Je haalt adem omdat het lichaam Co2 uit het lichaam wil verwijderen en dat wil vervangen voor verse zuurstof.

 

Als je aan het hyperventileren bent verwijder een te grote hoeveelheid Co2 en krijg je ook teveel zuurstof binnen.De overdosis zuurstof die dan ontstaat zorgt ervoor dat je gaat hyperventileren en klachten krijgt. Er zijn 2 varianten hyperventilatie.

 

Acute hyperventilatie

 

Bij acute hyperventilatie ga je heel snel en heel diep ademhalen terwijl je het idee hebt dat je gaat stikken.

 

Symptomen van een acute hyperventilatie zijn:

 

  • Heel snel ademhalen

 

  • Heel diep ademhalen

 

  • Je denkt dat je stikt

 

 

  • Misselijkheid

 

 

  • Tintelingen rond je lippen

 

  • Pijn op de borst

 

  • Pijn in de buik

 

  • Flauwvallen

 

Chronische hyperventilatie

 

De chronische vorm van hyperventilatie komt eigenlijk veel vaker voor. Bij chronische hyperventilatie is de ademhaling voor een lange periode veel sneller dan normaal. Als je chronische hyperventilatie hebt ben je je er meestal niet bewust van. Pas als je klachten gaat krijgen en de arts tegen je zegt dat je het hebt ben je je er van bewust.

 

Symptomen van chronische hyperventilatie:

 

  • Exact dezelfde symptomen als bij de acute variant maar in een minder heftige vorm

 

  • Je voelt je moe en lusteloos

 

  • Je bent gespannen

 

  • Je hebt moeite met concentreren

 

  • Je hebt last van je geheugen

 

  • Spijsverteringsproblemen

 

Hoe ontstaat hyperventilatie?

 

Als je stress hebt, je ervaart spanning of je bent angstig raakt zonder dat je het zelf in de gaten hebt je ademhaling wat van slag. Het stresshormoon wat het lichaam aanmaakt (adrenaline) zorgt ervoor dat je sneller gaat ademhalen.

Deze situatie kan zich ook voordoen bij overbelasting en oververmoeidheid.

 

Wat kun je zelf doen tegen hyperventilatie?

 

Goede hyperventilatie oefeningen zijn:

 

  • Probeer je ademhaling rustig te krijgen door heel bewust tot 3 te tellen bij het inademen en tot 6 te tellen bij het uitademen.

 

  • Zit rechtop en voel met je handen op je buik je ademhaling heen en weer gaan

 

  • Adem door een open pijp van ongeveer 30 centimeter lang. Hierdoor zal het koolzuurgehalte weer stijgen

 

  • Adem een tijdje in een plastic zakje. Het plastic zakje houd je over je mond en je neus maar je sluit het niet geheel af

 

  • Leidt jezelf af door lichamelijke oefeningen te gaan doen zoals kniebuigingen

 

  • Je kunt jezelf ook afleiden door hardop iets te gaan voorlezen

 

EXPLAINED4U

 

Contact: info@explained4u.nl

 

Copyright 2013-2017