IJzertekort

IJzertekort, symptomen van ijzertekort

 

IJzer in ons lichaam zorgt ervoor dat ons bloed zuurstof kan transporteren.

Dus als je een ijzertekort hebt zal er minder zuurstof door je lichaam worden getransporteerd.Ook helpt ijzer met het opbouwen van afweerstoffen tegen ziektes en helpt het schadelijke stoffen af te breken.

Om het transporteren van voldoende zuurstof en het opbouwen van afweerstoffen goed te laten verlopen heb je een bepaalde hoeveelheid ijzer nodig per dag. Mannen ongeveer 1 mg, en vrouwen ongeveer 2,5 mg. Als je zwanger bent is dit 2,5 mg per dag.

 

Symptomen en klachten van ijzertekort

 

Alleen een huisarts kan natuurlijk de precieze diagnose ijzertekort stellen, meestal via een bloedonderzoek. Echter, er zijn een aantal symptomen / klachten van ijzertekort die je zelf aan het denken zouden moeten zetten of je misschien geen ijzertekort hebt.

 

  • bleke huid

 

  • snel koud hebben

 

  • kortademigheid

 

  • vermoeidheid

 

 

 

  • problemen met concentreren

 

  • gevoel van fysieke slapheid en futloosheid

 

 

  • slap gevoel in de benen

 

 

  • verzwakte fysieke weerstand en dus verhoging van de kans op infecties

 

  • geen mentale weerstand

 

 

IJzertekort aanvullen met voeding

 

Om voldoende ijzer binnen te krijgen via je voeding is het van belang dat je een gezond en regelmatig voedingspatroon hebt.

Als je regelmatig groente en fruit eet, aangevuld met vlees, vis en noten hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken.

 

Heb je niet zo'n regelmatig voedingspatroon zorg dan dat je de volgende zaken geregeld eet zodat je steeds je ijzertekort kunt aanvullen:

 

  • Spinazie
  • Wortelen
  • Tomaten
  • Gedroogde abrikozen
  • Peulvruchten
  • Eigeel
  • Donkere chocolade
  • Noten
  • Vlees
  • Vis
  • Bruinbrood
  • Muesli
  • Zilvervliesrijst
  • Aardappelen
  • Appelstroop
  • Andijvie
  • Artisjok
  • Broccoli
  • Courgette
  • Doperwten

 

IJzertekort & Vitamine C

 

Om er voor te zorgen dat het ijzer goed door je lichaam wordt opgenomen heb je elke dag ook Vitamine C nodig. Krijg je geen Vitamine C binnen zal het ijzer maar langzaam door het lichaam worden opgenomen.

 

Vitamine C kun je o.a. terugvinden in:

 

  • Sinaasappels
  • Peren
  • Appels
  • Druiven

 

IJzertekort & voedingssupplementen

 

Er bestaan ook voedingssupplementen die het tekort aan ijzer in je lichaam kunnen aanvullen. Deze supplementen hebben echter niet de voorkeur. Veel van deze supplementen zijn een grote belasting voor de maag.

 

Zwangere vrouwen gebruiken bij ijzertekort veelal het natuurlijke drankje Floradix. Dit is heel natuurlijk en zorgt ook voor de broodnodige ijzeraanvulling. Floradix kan ook gewoon door niet-zwangere mensen worden ingenomen.

Ook het eten van appelstroop kan een goede aanvullig van het ijzer in je lichaam veroorzaken.

 

IJzertekort tijdens zwangerschap

 

Voor de aanmaak van zijn eigen bloed heeft de baby die in je buik groeit veel ijzer nodig. Dit betekent dat jijzelf tijdens de zwangerschap ook extra ijzer nodig hebt om dit te compenseren.

 

EXPLAINED4U

 

Contact: info@explained4u.nl

 

Copyright 2013-2017