Inspanningshoofdpijn

Hoofdpijn na sporten - Inspanningshoofdpijn

 

Een groot aantal sporters zal het ervaren. Hoofdpijn na het sporten.

Meestal is hier een duidelijke verklaring voor aan te wijzen. De bewuste persoon heeft te weinig gedronken, te weinig gegeten, of de inspanning tijdens het sporten is gewoonweg te groot geweest.

Deze vorm van inspanningshoofdpijn wordt ook wel primaire inspanningshoofdpijn genoemd.

Deze vorm van hoofdpijn is vrij onschuldig maar kan natuurlijk wel het plezier wat iemand beleeft tijdens het sporten flink vergallen.

 

Symptomen primaire inspanningshoofdpijn

 

  • De hoofdpijn heeft een bonzend karakter

 

 

  • Er kan ook sprake zijn van hoofdpijn na hoesten

 

Oorzaken primaire inspanningshoofdpijn

 

  • Te weinig drinken voor, tijdens en na het uitoefenen van de sport

 

  • Te weinig koolhydraten gegeten

 

  • Inspanningshoofdpijn heeft meer kans tijdens hoge temperaturen en warm weer

 

  • Sporten die plaatsvinden op grote hoogte, in ijle lucht, kan ook een oorzaak zijn

 

  • Nekwervels die een een afwijking vertonen, zoals bij een nekhernia

 

 

De algemene theorie is dat deze hoofdpijn wordt veroorzaakt door dat de diepere ademhaling tijdens het sporten er een hogere druk komt te staan op de aderen in de hersenen, wat dus de hoofdpijn veroorzaakt. Gebrek aan zuurstof, vocht en koolhydraten hebben hier dus invloed op.

 

Behandeling inspanningshoofdpijn

 

Het is niet per se meteen noodzakelijk dat men gaat stoppen met sporten als men last heeft van primaire inspanningshoofdpijn. Het kan vaak al helpen te wisselen van sport. Bij een sport zoals hardlopen, met veel schokbelasting, is de kan op inspanningshoofdpijn groter dan bijvoorbeeld bij andere sporten waarbij de schokbelasting minder is, zoals fietsen.

 

Het gaan uitoefenen van een ander sport kan dus de oplossing zijn.

 

Andere mensen die inspanningshoofdpijn ervaren tijdens het sporten hebben deze hoofdpijn alleen boven een bepaalde hartslag. Een inspanningstest kan helderheid verschaffen wat deze grens is.

 

Wat kun je aan inspanningshoofdpijn doen?

 

  • Eet veel koolhydraten

 

  • Drink voldoende water

 

  • Doe bij het sporten een goede warming-up

 

  • Doe na het sporten een cooling down

 

  • Proberen niet te sporten op hele warme dagen

 

  • Inname van ontstekingsremmende pijnstillers vlak voor het hardlopen

 

  • Ga naar een therapeut als blijkt dat de oorzaak bij de nekwervels ligt

 

  • Het gebruik van Ginkgo Biloba (extract van een japanse notenboom) kan ervaar zorgen dat de aderen in het hoofd verwijd worden waardoor er een goede bloeddoorstroming kan plaatsvinden

 

Secundaire inspanningshoofdpijn

 

In hele uitzonderlijke gevallen kan inspanningshoofdpijn veroorzaakt worden door een veel ernstiger probleem zoals een tumor of een vaatafwijking in het hoofd of zelfs een hartafwijking

 

Daarom is het raadzaam als de ontspanningshoofdpijn vaker blijft optreden er een arts wordt geraadpleegd. Vooral mensen ouder dan 40 jaar vormen een risicogroep waarbij het de regel is dat als de inspanningshoofdpijn niet binnen 24 uur verdwijnt men sowieso een arts moet raadplegen.

 

 

 

EXPLAINED4U

 

CONTACT: info@explained4u.nl

 

EXPLAINED4U Copyright 2013-2017