South Beach dieet

South Beach dieet, afvallen op de buik

 

Het South Beach is de nieuwste dieet rage uit de Verenigde Staten, dit keer uit de zonovergoten baaien van Florida in plaats van uit Hollywood.

 

Tot nu toe zijn er meer dan vijf miljoen exemplaren van het boek verkocht en, met een plaats in de New York Times bestsellerlijst voor meer dan een jaar, lijkt het een blijvend populair dieet.

Het South Beach dieet is geen traditioneel dieet, zoals bijvoorbeeld het Cambridge dieet maar leert jou dé manier om voor altijd gezond te kunnen eten, zodat je nooit meer een koolhydraatarm dieet hoeft te volgen.

 

Afvallen op de buik maakt het dieet populair

 

Heel eenvoudig, dit dieet is heel populair, omdat het grote dingen belooft. Er wordt namelijk beweerd dat u tot maar liefst 6,5 kilo in slechts twee weken kwijt kunt raken. Verder suggereert het dat het grootste deel van dit gewichtsverlies plaatsvindt op de buik. En wie kan zo'n belofte nou weerstaan?

 

Wat voor soort dieet is het?

 

Doktor Agatston, een toonaangevende Amerikaanse cardioloog, heeft het het South Beach dieet oorspronkelijk gemaakt voor zijn hartpatiënten. Terwijl zijn voornaamste doel was om de gezondheid van het hart te verbeteren, ontdekte hij als een neveneffect van het South Beach dieet de patienten ook aanzienlijke hoeveelheden gewicht verloren. Het South Beach dieet richt zich op het eten van de 'juiste' koolhydraten en de 'juiste' vetten. Tijdens het South Beach dieet wordt het gebruik van koolhydraten in de eerste twee weken zeer beperkt.

 

Wat is de theorie van het South Beach dieet?

 

Het South Beach dieet volgt dezelfde principes van andere diëten gebaseerd op de glycemische index. Als we koolhydraten eten dan worden ze afgebroken tot suikers, die vervolgens worden opgenomen in het bloed en dit veroorzaakt een stijging van de bloedsuikerspiegel. In reactie hierop komt het hormoon insuline vrij uit de alvleesklier om de suiker uit het bloed te verwijderen.

 

Koolhydraatrijke voeding met een hoge glycemische index, zoals bagels, cornflakes, wit brood en gepofte aardappelen kan leiden tot een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, wat resulteert in het vrijkomen van een grote hoeveelheid insuline. Men wordt op de duur resistent tegen de werking van insuline.

 

Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel gaat dalen, waardoor je uiteindelijk weinig energie hebt, verlangt naar meer koolhydraten en sneller honger krijgt, zodat je weer gaat eten. Als dit patroon regelmatig wordt herhaald, is er kans op gewichtstoename als gevolg hiervan.

Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index moeten dus worden vermeden.

 

Koolhydraten met een lage glycemische index, zoals pasta, peulvruchten en pap laten langzaam suiker vrijkomen in het bloed, waardoor een constante levering van energie plaatsvindt en je een lange bevredigd gevoel hebt.

Je hebt niet constant honger en je zal dus minder waarschijnlijk te veel eten. De werking van insuline is ook veel constanter hierdoor. Voedingsmiddelen met een lage glycemische index worden daarom aanbevolen als je wilt afvallen.

 

Hoe zit het dan met vet tijdens het South Beach dieet?

 

Zoals je zou verwachten van een cardioloog, beveelt hij het vermijden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren en deze te vervangen door producten met hart-gezonde vetten zoals olijfolie en noten.

 

Hoe kun je het South Beach dieet volgen?

 

Net als veel andere diëten, is het South Beach verdeeld in drie fasen. In fase 1, zijn de meeste koolhydraten verboden om je lichaam een ​​volledige rust te geven van schommelende bloedsuiker en insuline niveaus. Dit ter voorkoming van insuline-resistentie.

 

Tijdens fase 1 van het South Beach dieet, bestaat de verboden lijst voedsel uit brood, rijst, aardappelen, pasta, fruit, melk, snoep, cake, koekjes, ijs, suiker en alcohol. Een paar lage glycemische index groenten zoals broccoli en kool zijn toegestaan, maar de focus ligt op het eten van mager vlees, kip, vis, eieren, magere kaas, sommige noten en olijfolie. U volgt deze fase 14 dagen.

 

In fase 2 van het South Beach dieet, zijn lage glycemische index koolhydraten waaronder de meeste vruchten, graanschuur brood, volkoren granen en pasta en vetarme melk weer toegestaan. Het is de bedoeling in deze fase te blijven tot u uw streefgewicht hebt bereikt.

 

Tot slot, in fase 3 laat het South Beach dieet u kennismaken met een nog grotere verscheidenheid aan voedsel. Deze fase is gericht op het stabiel houden van uw gewicht.

 

Voor elke fase zijn er geen beperkingen op de grootte van de porties. Je kunt gewoon genoeg eten om je honger te stillen. Je wordt aangemoedigd om drie maaltijden en snacks per dag te eten.

 

Hoeveel gewicht kan je verliezen met het South Beach dieet?

 

Het South Beach dieet beweert dat u 8-13 pond kunt verliezen in de eerste twee weken. Zodra je fase 2 hebt bereikt, kun je verwachten dat je 1 a2 pond per week afvalt.

 

Wat zijn de voordelen van het South Beach dieet?

 

In de huidige wereld waar low-carb diëten, en vetrijke diëten in de mode zijn, is het goed dat er een ​​dieet is dat het minder eten van voedsel vol met verzadigde vetzuren aanbeveelt

Zij worden in feite vervangen door een aantal hart-gezonde voedingsmiddelen. Diëten gebaseerd op het eten van laag glycemische index voedsel worden dan ook steeds populairder.

 

En de nadelen van het South Beach dieet?

 

De extreme koolhydraten beperking in de eerste twee weken vereist ernstige wilskracht en kunnen je een verzwakt en wankel gevoel geven.

 

Wat zeggen de experts over het South Beach dieet?

 

Voedingsdeskundigen en diëtisten zijn over het algemeen een grote voorstander van diëten gebaseerd op de glycemische index. Terwijl de meesten geloven in het eten van meer voedingsmiddelen met een lage glycemische index waarde, wil dit niet per se betekenen dat alle hoge Glycemische Index voedingsmiddelen moet worden verboden.

 

De Glycemische Index waarde van een maaltijd verandert namelijk aanzienlijk als voedsel door elkaar gegeten wordt.

De meeste voedingsdeskundigen zijn minder blij met het aanbevolen gewichtsverlies. Algemene richtlijnen raden niet meer dan 1 kilo per week te verliezen voor een goede gezondheid. Experts zijn dus bezorgd over het grote verlies aan gewicht in de eerste 2 weken.

Bovendien zeggen de experts dat het bijna niet mogelijk is om slechts gewicht te verliezen op 1 deel van je lichaam. Het South Beach dieet zegt vooral de buik te laten afvallen.

 

Experts zijn er echter wel mee eens dat dit dieet je taille zal laten slinken en een goede invloed heeft op je hart.

 

Wat is het verschil met het Atkins-dieet?

 

Het belangrijkste verschil zit hem in de hoeveelheid en het soort vet voedsel wat aanbevolen wordt bij beide dieetvormen.

 

Terwijl het Atkins-dieet pleit voor onbeperkte hoeveelheden voedsel met een hoog gehalte aan verzadigde vetten zoals kaas, boter en room, beveelt het South Beach dieet een dieet dat weinig verzadigd vet bevat.

 

Dit betekent dat mager rood vlees, kip zonder vel en "low fat" kazen nog steeds op het menu staan, maar voedsel zoals room en boter zijn uit den boze. Het South Beach dieet legt ook veel meer de nadruk op hart-gezonde producten zoals olijfolie.

 

Het Atkins-dieet is ook strenger qua koolhydraten beperking, die zich zelfs uitstrekt tot het beperken van groenten en fruit. In tegenstelling hier op, bevordert het South Beach dieet het eten van fruit, groenten en andere lage GLycemische Index koolhydraten zodra je in fase 2 komt.

 

 

 

EXPLAINED4U

 

CONTACT: info@explained4u.nl

 

EXPLAINED4U Copyright 2013-2015