Vastendieet

Vastendieet

Vijf dagen eten wat je wil, en de andere 2 dagen van de week niet meer eten dan 500 kcal per dag en voor mannen 600 kcal. Dit is wat het vastendieet inhoudt.

Doordat je dit dieet volgt heb je tegelijkertijd ook verminderde kans op hart- en vaatziekten en de ziekte van Alzheimer en borstkanker.

Ook in Nederland en Belgiƫ wint dit dieet aan populariteit. Is het inderdaad waar dat er zoveel extra positieve effecten bij dit dieet horen? Onder andere de Consumentenbond in Nederland en de Belgische Stichting tegen Kanker hielpen de voor- en nadelen van het vastendieet onderzoeken.

 

Hoe werkt het vastendieet?

 

Bij het vastendieet vast je dus 2 dagen per week. JE eet op die dagen zo goed als niets. Je mag op deze dagen wel onbeperkt water, thee en koffie drinken. Verder mag je op die 2 dagen twee lichte maaltijden nuttigen.

 

Op de overige 5 dagen van de week mag je dus gewoon eten wat je normaal ook doet.

Het vastendieet werkt volgens een simpel rekensommetje. Als je 2 dagen per week vast scheelt dat je per week zon 3.000 kcal, wat neerkomt op een gewichtsverlies van 2 kilo per maand.

 

Bovendien zorgen de vastendagen ervoor dat je meer gaat nadenken over je voedingsgewoontes op de andere dagen. En ook dit heeft een onbewust positief effect op je gewicht.

 

Vastendieet, de nadelen

 

Het vastendieet is sowieso niet geschikt voor mensen die geregeld last hebben van brandend maagzuur, diabetici, of mensen die problemen met hun lever hebben.

 

Overige nadelen:

 

  • Vasten kun je niet heel lang volhouden

 

  • Doordat je 2 dagen gaat vasten dreigt er een tekort aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, voedingsvezels en mineralen

 

  • Een tekort aan voedingsvezels is slecht voor je spijsvertering.

 

  • Brandend maagzuur, je spijsvertering schakelt over naar een lager niveau maar de productie van maagzuur blijft op het normale niveau

 

 

 

  • Verhoogde prikkelbaarheid

 

  • Vochttekort

 

  • Vastendagen zijn lastig voor mensen met een drukke baan

 

  • Het vastendieet is niet aan te raden voor diabetici en zwangere vrouwen

Invloed op de gezondheid

 

Naar het positieve effect van het vastendieet is nauwelijks onderzoek gedaan op mensen. Er bestaan onderzoeken waarbij door middel van een caloriearm dieet bij muizen is aangetoond dat er een verlaagd risico optreedt op diabetes, hart- en vaatziekten, Alzheimer en borstkanker.

 

De kankerstichting zegt bovendien dat een dieet waarbij je 5 dagen gezond en evenwichtig eet, en de overige twee dagen wat minder evenwichtig eet wat betreft de kankerpreventie een veel beter effect zou hebben. Het gewichtsverlies is hierbij hetzelfde als bij het vastendieet.

 

Vastendieet, de voordelen

 

  • Je verliest snel gewicht

 

  • Vasten zorgt voor een veel een lagere en constantere bloedsuikerspiegel

 

  • De lage en constantere bloedsuikerspiegel zorgt voor extra energie

 

  • Je kunt je door deze extra energie opgewekter voelen en beter in je vel zitten

 

  • Vasten zuivert het lichaam. Je krijgt op de vastendagen minder geur, kleur en smaakstoffen binnen

 

  • Je hebt veel vrijheid tijdens het dieet. Je kunt de vastendagen zelf kiezen

 

  • Je hoeft niet steeds calorieĆ«n te tellen

 

  • Je hoeft geen honger te lijden omdat je op 5 dagen gewoon normaal mag eten

 

Vastendieet, de conclusie

 

Het Vastendieet is een snelle manier van afvallen, waarbij je dagen van gewoon eten varieert met dagen waarbij je je aan een dieet moet houden.

 

Eet je op de gewone dagen niet meer dan je normaal al deed, dan is er een grote kans dat je gewicht gaat verliezen.

 

Het boek van het vastendieet staat vol met positieve ervaringen en de beloftes over het positieve effect op je gezondheid zijn niet mals. Vooralsnog is hier geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.